Lekcja 12 Popyt Paradoks Veblena
A więc tak, zaczynamy dzisiaj kolejną lekcje związaną z popytem. Omówimy teraz kolejny paradoks tym razem Veblena zwany także prestiżowym. Już wam wszystko tłumaczę.
Thorstein Vebel zauważył ,że najbogatsze grupy społeczne bezwzględnie na to, iż dobra tylko i wyłącznie luksusowe np. pierścionki, dzieła sztuki, olbrzymie nieruchomości etc. drożeją, ich cenna ciągle się podwyższa to jednak popyt wzrasta wraz z ich ceną. Wydaje się to nie prawdopodobne, ponieważ zazwyczaj zależy nam na niskiej cenie danego produktu i staramy się go wtedy kupować.
Jednak nie chcąc obrażać, żadnego z moich czytelników ta zasada zazwyczaj dotyczy tak zwanej
,,klasy średniej,, chociaż oczywiście nie śmiem twierdzić że nie ma oszczędnych i racjonalnie wydających swoje fundusze ludzi bogatych.
Ten paradoks dotyczy bardziej ludzi bogatych, dla których dane luksusowe dobra są źródłem dowartościowania się. Z tego powodu popyt na nie jest tym większy, im mniej ludzi je posiada np. drogocenne dzieła sztuki; i paradoksalnie-choć według praw ,,logiki ekonomicznej,, nigdy nie powinno się tak stać, popyt rośnie wraz z ceną.
Przyczyna tego zjawiska jest chęci ukazania przez najzamożniejsze
grupy społeczne swojego statusu materialnego po przez posiadanie danych luksusowych dóbr. Dlatego także możemy nazwać to zjawisko ekonomiczne popytem prestiżowym lub konsumpcjom na pokaz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz