Lekcja 14 Nadwyżka konsumenta.
Witam. Dzisiaj zaczniemy kolejny lekcje związaną z ceną równowagi rynkowej. Jest to rozszerzenie i ogólne dokończenie poprzedniego tematu.
A więc wszyscy właściciele firm oraz różnych przedsiębiorstw zajmujących się handlem danym towarem powinni wiedzieć co to jest tak zwana nadwyżka konsumenta. Jest to zjawisko występujące w każdej działalności gospodarczej, jest czymś zupełnie normalnym , choć nie dla każdego korzystnym.
Wyobraźmy sobie sytuacje, w której konsument jest skłonny kupić tabliczkę czekolady powiedzmy za 15 zł, a producent chce ją sprzedać tylko po 10 zł.. więc co zrobi konsument? Zapewne kupi ją z zadowoloną miną że zaoszczędził 5 zł. I właśnie to 5 zł będzie nadwyżką konsumenta
Kto stracił na tej transakcji? Oczywiście producent, ponieważ gdyby nawet wystawił czekoladę za 10 zł konsument byłby skłonny ją kupić ... ale na jego nie korzyść nie mógł do końca przewidzieć skłonności finansowej klienta. A proszę także pamiętać że na nadwyżce klienta nigdy nie zarobi producent tego wybranego dobra w tym przypadku czekolady, ponieważ jeśli konsument będzie skłonny kupić tylko po 7 zł tabliczkę czekolady i nie zmieni tej kwoty, a będzie wiedział że kosztuje 10 zł to poczeka aż cena się obniży lub przeznaczy że te pieniądze na inne cele.
Już podsumowując - nadwyżka konsumenta to różnica pomiędzy kwotą, jaką nabywca jest skłonny zapłacić za określoną ilość dobra - czekolade, a kwotą jaką musi rzeczywiście zapłacić; jest miarą korzyści czerpanej z konsumpcji danej ilości dobra.
Nawiązując to poprzedniego graficznego przedstawienia ceny równowagi rynkowej zaprezentuje wam zobrazowaną nadwyżkę konsumenta.
Czyli po prostu ceną ustaloną jest 10 zł a wszystkie ,,wyższe skłonności konsumentów,, do zapłacenia za czekoladę nazywane są nadwyżką konsumenta i oznaczone na rysunku kolorem zielonym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz